lördag 23 februari 2013

Skärpa och Oskärpa





Vilken effekt kan man uppnå med att variera skärpan och oskärpan över bilden?
I studiecirkeln kring Michaels Freemans bok Med fotografens ögon, som jag deltar i, ville jag väcka frågan. Eller rättare sagt hade jag fått delkapitlet Skärpa på min lott.
Jag tog fram de fyra bilderna ovan, utgående från samma "original/negativ".

Tiden var knapp, delkapitlen var många, så någon diskussion om hur man använder skärpa blev det inte. Nu har du chans i kommentarsfältet!

Första bilden är som jag tog den, allt är "skarpt". Såväl björkar som svanar framträder.
Sedan "skakar" jag till skogen och stranden, svanarna blir då ännu skarpare.
Tredje bilden har även isen/vattnet blivit skakat men svanarna fortfarande skarpa i en suddig omgivning.
Sist allt omskakat som det ofta blir oavsiktligt.

Vill man istället framhäva björkstammarna får man ställa in skakningsfiltret i 90 grader. Och träden är nu betydligt smalare!

PS Om du vill se riktig skärpa klicka på bilderna så kommer de i "rätt" upplösning. Och mycket roligare att bläddra mellan bilderna! DS


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar