Var på workshop i två dagar på Djurgården med Jan Pedersen. Två dagar är lite överdrivet, det blev några timmar på lördag och några på söndag eftermiddag. Den kalla blåsten fick sessionerna att bli kortare än utlovat.
Huvudtemat var att göra annorlunda bilder genom att ha något suddigt i förgrunden.
Bilden ovan är resultatet av ett försök att "ha första blomman oskarp och skärpan på nummer två". Med ett ljusstarkare (större bländare) objektiv skulle jag fått även blommor i bakgrunden oskarpa.
Blev det lyckat? Visade bilden för två ickefotografer och bådas första kommentar var "Den är oskarp!" Men visst är den annorlunda och väcker intresse bland "vanliga" blombilder. Tex på utställning eller i en bok. Även i dagstidningar ser man bilder med suddig förgrund. Undrar hur de tas emot av läsarna.
Här är en enda vitsippa skarp. Här ligger den mitt i bilden, men eftersom den sticker ut så hade den kunnat ligga var som helst i bildytan och ändå varit blickfång. De suddiga blommorna i förgrunden är inte så dominerande som de var i första bilden. Inte lika utmanande och inte lika stark bild som den första vitsippsbilden.Vilken av vitsippsbilderna föredrar du?
Liljorna både framför och bakom är oskarpa. Men gult är det.
Trädet till höger är oskarpt, men man ser strukturen i barken. Vore det trädet helt skarp skulle betraktaren ägna sig åt trädet istället för paret, vore det helt suddigt skulle man undra vad det var. Här gäller det att få det "lagom" oskarpt. Och det måste bestämmas vi fototillfället !
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar