tisdag 14 april 2015

Fiskgjuse vid Hemmesta Sjöäng

Måndag förmiddag vid Hemmesta Sjöäng.Det är ett träsk på Värmdö som kommunen i samarbete med Trafikverket, Världsnaturfonden, Sportfiskarna och Värmdö fågelklubb gjort till en fågellokal. Läs mer om den hos Värmdö Fågelklubb

Vi spanade in de vanliga fåglarna som grågås,knipa,kricka (se bild), stare, storskrak, tofsvipa och en okänd vadare. Gissningen på den okända vadaren är skogssnäppa.

Men när vi vänt vid sjöändan och var på väg tillbaka fick jag syn på något stort som flög tvärs över sjön. Stora vingar men kroppen såg konstig ut. När jag lyckats zooma in den i kameran såg jag att det var en fiskgjuse med en jättestor gädda i klorna. Förutom gäddan satt det två klargula pinnar. 
Fågeln flög tvärs över sjön och satte sig i ett träd på andra sidan vägen. För att slutligen flyga tillbaka över sjön och försvinna bort.
  • Var hade den fått tag i den stora gäddan?
  • Vad var det för gula pinnar?
  • Hur kan den flyga med en så stor fisk i klorna?
  • Varför flög den tvärs över Hemmesta Sjöäng två gånger?

 

Vill du se fler fågelbilder från utflykten, både på fiskgjusen och andra fåglar, så klicka på texten så kommer du till mitt Google+album för utflykten



1 kommentar:

  1. Vilka häftiga bilder. Otroligt att han flög omkring med gäddan. Gör fåglar så? jag trodde att de satte sig stilla och åt upp sitt byte. Mycket jag inte vet, och speciellt när det gäller fåglar.

    SvaraRadera