torsdag 2 april 2015

Hemma i Sjöstaden

Numera bor jag i Hammarby Sjöstad, en del av Sofia gamla församling men helt nybyggd inför Stockholms OS-satsning vid sekelskiftet.
Stadsdelen blev också mål för fotoklubbens stadsfotoutflykt i mars och det är ur mina bilder därifrån jag gjort urvalet.

Vad skulle då temat för fotograferingen vara i Sjöstaden?
Nytt och gammalt förslog jag.
 

För jag minns Södra Hammarbykajen som ett industri och hamnområde innan bostadsbyggandet tog över. Och fortfarande finns ett industriområde i södra kanten och något enstaka plåtskjul finns ännu kvar.
 
Men de gamla industrierna skall bort. Rivningar för bostadsbyggande pågår på flera ställen.
När jag träffade folk från stadsbyggnadskontoret pratade de lyriskt om naturvärdena i Sjöstaden och om hur de vill bygga ihop bostadsområdena i Sjöstaden och Hammarbyhöjden och ville ha bort idustrierna. Men jag valde Hammarby Sjöstad för dess stadskaraktär med affärer och verksamheter. Jag ville bort från villaförstadens lugna liv till en mer levande plats. Och då måste det finnas annat än bostäder och natur.

Men på några få platser har man lyckats blanda gammalt och nytt på ett vackert sätt.
Eller bara behållit de gamla industribyggnaderna tex som här Luma med utsikt mot Nacka

Ibland känns kopplingen till hamnverksamheten och sjön lite konstlad

men jag trivs här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar