tisdag 24 januari 2012

Skarpt och oskarpt

Med oskärpa kan man dölja bildelement men också låta betraktaren ana vad som finns. För att dölja sina avsikter (att både dölja och visa) kan fotografen lägga skärpan på något oviktigt. Men i denna bild har vattendropparna blivit så tydliga att de utgör huvudmotivet och järnvägsstationen som kan anas i bakgrunden försvinner nästan helt.
Bilden är tagen för länge sedan och den dök upp när jag letade efter oskarpa bilder. (Visst tar jag massor av oskarpa bilder men jag raderar alla så fort jag hinner.) Och när jag jobbade med denna bild så publicerade DN i sin söndagsbilaga 24/1 en bild på Klara Zimmergren av fotografen Fredrik Funck där han använt exakt samma teknik. Dock dominerar Klara i hans bild över vattendropparna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar